Binnen en buiten

’t Is lente.
Yeah, eindelijk!

En ik voel ’t aan alles.
Van binnen. En van buiten.

 

De maand maart heeft twee gezichten

Die twee-zijdigheid ervaren veel mensen.
En ja, ook ik herken dat gevoel duidelijk bij mezelf:

Het ene moment vind ik het heerlijk om de gordijnen dicht te doen,
lekker met een dekentje en een grote beker dampende thee op de bank…
En het volgende moment gooi ik ramen en deuren open; dan wil ik frisse lucht.
Dan hoor ik de vogeltjes fluiten en krijg ik echt opruim- en schoonmaak neigingen.

 

In het vroege voorjaar voel ik me regelmatig een soort ‘slakje’…

 

’t Ene moment wil ik naar buiten en steek ik mijn voelsprietjes uit.
Om me even later weer heerlijk terug te trekken in mijn huisje.

Huisje uit, huisje in… huisje uit, huisje in.
Herken je dat dubbele gevoel?

Lekker binnen!
Nee, toch naar buiten.
Hoewel… binnen is het ook fijn!

 

Kinderen hebben dat ook

Dat ze ’t ene moment ‘hupsakee’ naar buiten komen…
Om zich even later ‘patsboem’ weer terugtrekken in zichzelf.

Een kind verkeert regelmatig in deze ‘symbolische-maart-maand’:
afwisselend in de energie van binnen en van buiten.
Oftewel, zich openend en zich afsluitend.

Een kind heeft beiden nodig!

Naar buiten, om ‘de wereld’ te ontmoeten:
om dingen te doen, te ervaren en te ontwikkelen.

En naar binnen, om de prikkels van buiten te verwerken.
Opnemen en ordenen, om de input later weer te kunnen inzetten.

Zo legt een kind lijntjes, verbindingen tussen zijn buiten- en binnenwereld!

Als ouder/opvoeder is het mooi als je een kind hier de ruimte voor biedt.
De ruimte om zowel dingen te doen, te ervaren en te ontwikkelen,
als ook de ruimte om dit alles te verwerken, een plek te geven.

Dat betekent dat je enerzijds een kind uitnodigt, om ‘naar buiten’ te komen.
En anderzijds juist rustpuntjes in de dag inbouwt, zodat een kind ‘naar binnen’ kan keren.

Zo mooi dat de maand maart ons dit laat zien, voelen en ervaren!